Waarom uw organisatie niet zonder Suwinet-Mail kan

1 jul 2016

260 organisaties, waaronder veel gemeenten, maken al gebruik van Suwinet-Mail om zodoende op een veilige manier (cliënt)gegevens per mail uit te kunnen wisselen met andere instanties. Doet uw organisatie dit al, en zo niet, wat moet u doen om alsnog Suwinet-Mail te krijgen?

Waarom Suwinet-Mail?

Vanwege de regels rondom privacy en beveiliging is het in het algemeen niet toegestaan om informatie over cliënten per e-­mail uit te wisselen met andere instanties. Suwinet­-Mail is in het leven geroepen om dit op een veilige manier alsnog te kunnen. Het zorgt er namelijk voor dat u kunt garanderen dat uw mailbericht niet over openbare netwerken reist, maar via het besloten netwerk van Suwinet zijn bestemming bereikt.

Wie mogen het gebruiken?

Suwinet­-Mail mag gebruikt worden door medewerkers van organisaties op het gebied van Werk en Inkomen (onder andere Gemeentelijke Sociale Diensten, UWV, SVB) voor het onderling uitwisselen van e-mail met potentieel gevoelige informatie over burgers en andere vertrouwelijke informatie voor de uitvoering van wettelijke taken.

Hoe gebruikt u het?

Voor het gebruik van Suwinet­-Mail is geen speciale software nodig en hoeft u niet naar een webportal. U verstuurt e-mail gewoon vanuit uw eigen mailprogramma, en u ontvangt het in uw eigen mailbox.

Door aan het mailadres van de geadresseerde ".suwi" toe te voegen, zal uw e-mail de route over het besloten Suwinet netwerk gaan volgen. Mail die u langs deze route ontvangt, bevat als afzenderadres de toevoeging ".suwi", zodat een eventueel antwoord vanzelf ook over Suwinet zal gaan.

Suwinet-Mail is veilig omdat het domein ".suwi" op internet niet bestaat. Als de geadresseerde niet over Suwinet-Mail beschikt of als er onderweg een storing is, zal de mail "bouncen" en kan het bericht niet per ongeluk toch over het internet gaan.

Heeft mijn organisatie het misschien al?

In de domeinnamentabel die BKWI publiceert kunt u opzoeken of uw domein is aangesloten op Suwinet­-Mail. Daarnaast kunt u het ook eenvoudig uitproberen: stuur een e-mail naar uzelf door aan uw eigen adres ".suwi" toe te voegen.

Als uw mailadres bijvoorbeeld m.d.werker@gsd.nl is, stuurt u dus een e­mail aan m.d.werker@gsd.nl.suwi. De e­mail zal daardoor naar de Centrale Mail Relay van Suwinet-Mail gaan, en vervolgens weer terug naar u, waarbij onderweg het afzenderadres wordt veranderd in m.d.werker@gsd.nl.suwi.

Hoe krijg ik het?

Als het domein is aangemeld voor Suwinet-Mail en als uw organisatie bepaalde (minimale) aanpassingen heeft gedaan aan de eigen mailserver, dan heeft u de mogelijkheid Suwinet-Mail te versturen en te ontvangen.

Indien uw organisatie nog geen gebruik maakt van Suwinet-Mail maar dit wel wil gaan doen, dan kan uw organisatie dit doen met behulp van de Handleiding Suwinet-Mail. Voor verdere vragen kunt u contact opnemen met de Suwidesk.


Onderwerpen

Websitenieuws, Suwinet-Mail